2010.06.19
Múzeumok éjszakája
Közös program: a Veresi Gőzös közlekedése 18-tól 24 óráig,
a különböző rendezvényhelyszínek között, díjtalanul
SZIE Mezőgazdasági Eszköz-és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum
2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Tel/Fax: (28) 410-210 Tel.: (28) 522-000/1050
E-mail: info@gepmuzeum.szie.hu
• Éjszakai tárlatvezetés
kiállítási tárgyak működés közben
tárlatvezetés indul: 18.30, 19.30, 20.30, 21.30
• Magyar stabilmotorok indítása
100-120 éves motorok bemutatása
• Gőzgépek működtetése
150-200 éves gépek bemutatása
• "Híres Magyar Élelmiszerek"
bemutató, népi étel kóstolás
• "Robotvilág"
robotok bemutatója, ügyességi versenyek
• Éjszakai traktorozás
• "Gyereksarok"
kicsiknek rajzolás, színezés, nagyobbaknak múzeumi feladatlapok kitöltése
• Filmvetítés
Válogatás technikatörténeti filmarchívumból
Szolgáltatás
múzeumi bolt, büfé
2010.04.01
ÚJ TECHNIKATÖRTÉNETI ÉRTÉKKEL GYARAPODOTT A SZAKMÚZEUM
2009-ben újabb magyar technikatörténeti értékkel gyarapodott a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum. A hazai mobilgép gyártás egyik emblematikus termékét, a DUTRA „D” DÖMPERT a megsemmisülés előtt vásároltuk meg. Ezzel nagy hiányt pótoltunk, hiszen a hazai technikatörténeti gyűjteményekben ez idáig nem volt megtalálható a Vörös Csillag Traktorgyár önjáró munkagépe.
A Szakmúzeum alapvető célja volt, hogy az 1950-es években Budapesten gyártott DÖMPER gépcsalád még fellelhető, megsemmisülés előtt álló példányait begyűjtsük és technikatörténeti értékének megfelelő méltó keretek között megőrizzük és a közönség számára bemutassuk. A Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága 300.000.- Ft-tal támogatta a Vörös Csillag Traktorgyár DÖMPER gépcsaládjának egy eredeti példányának begyűjtését.
DUTRA „D” DÖMPER ÁLLAPOTLEÍRÁSA
Alapadatok:
Típus: |
DUTRA DÖMPER Önürítős billenő tartállyal ellátott gépjármű, hidraulikus rakodó-berendezéssel. A „D” típuscsalád tagja. |
Gyártó: |
Vörös Csillag Traktorgyár, Budapest |
Gyártási év: |
1961 |
Sorozat szám: |
3101-41-3-01 |
Alváz szám: |
61/3101/????/072 |
Egyéni azonosító: |
Nincs |
Motor típus: |
CSEPEL DU 413.57 |
Motor Gyári szám: |
Nem azonosítható |
Műszaki adatok:
Főbb méretei:
Legnagyobb hosszúság |
5700 mm |
Legnagyobb szélesség |
2500 mm |
Legnagyobb magasság |
3800 mm |
Névleges nyomtáv elöl |
1780 mm |
Névleges nyomtáv hátul |
1830 mm |
Szabadmagasság a mellsőhíd alatt |
330 mm |
Legkisebb fordulási sugár
(mellső, külső keréken)
|
Balra fordulásnál |
6920 mm |
|
Jobbra fordulásnál |
6920 mm |
|
Rakodási adatok:
Rakodókanál űrtartalma |
0,45m3 |
Emelhető hasznos teher |
750 kp |
Teherbírás |
6 t |
Motor:
Típus |
DU 413,47 |
Összlöket térfogat
|
SAEJ816 szerint |
66 LE |
|
DIN 70020 szerint |
60 LE |
|
Névleges fordulatszám |
1650/min. |
Fajlagos tüzelőanyag-fogyasztás |
210 gr/LE |
Általános állapot leírás:
A felkutatott muzeális értéket képviselő tárgy Nagykőrösön egy mezőgazdasági és kereskedelmi vállalkozás tulajdonát képezi.
1961-ben készült. Építőipari és mezőgazdasági munkavégzésben több mint 135.000 üzemórát teljesített. Műszaki állapota rossz. Működésképtelen állapotban van.
Bontatlan, fő szerkezeti egységei azonosíthatóan eredetiek. Szerkezeti egységei teljeskörűnek tekinthetők, főbb jellemző szerkezeti elemei megvannak. Tartozékai hiányoznak, szerszámai és dokumentációja hiányos, a gyűjteménybe kerülés esetén teljessé tehetők.
A színe a gyári „autentikus” sárga (ez a Vörös Csillag Traktorgyár alkalmazott színe). Fontos megjegyezni, hogy nem a DÖMPEREK esetében. Feltehetően a „gyári” szín annak a következménye, hogy a tárgy 1973-ban „VÖCSI” felújításra került és itt kapta eredeti acél-kéktől eltérő színét. E tény az eredetiség szempontjából pozitív, de a gyártási színtartomány meghatározása további elemzést, vizsgálatot igényel!
Az erőgép működőképes illetve -kisebb ráfordítással- kiállítási állapotba hozható, a műszaki felújítás a SZIE Gépészmérnöki Kar Járműtechnika Tanszék műszaki felmérése alapján és annak bázisán lehetséges.
Csepel D 413 típusú motorja nem működőképes. Az állapot vizsgálat alapján a működőképesség visszaállítható. A motor felújítva még nem volt, így a funkcionális működtetéshez felújítási lehetőség adott.
Járó- és hajtószerkezete funkcionálisan működőképes. Közúti közlekedés jelző berendezései részben hiányosak, kiegészítésre, felújításra szorulnak.
A gumiabroncsok elhasználódtak, cseréjük a működőképesség eléréséhez elengedhetetlen. Hidraulikus elemek elhasználódtak, cserére ill. javításra szorulnak.
 |
A Dömper megvásárlását a Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága támogatta. |
|